Close

Czym tak naprawdę jest marka?

Czym tak naprawdę jest marka?

 

Zakładam że większość przedsiębiorców i osób obserwujących mnie, słuchających mojego podcastu czy czytających mojego bloga, doskonale wiedzą czym jest marka, aczkolwiek uważam, że mimo wszystko warto o tym przypomnieć.

 

Zauważam, że często definicja marki zaciera się z definicją firmy. Niestety jest to błąd.

 

Pamiętaj, że o ile firma może być marką to marka już firmą być nie może.

 

Dla przybliżenia: pod marką nie możesz mieć firmy, ale pod firmą już możesz mieć markę, bądź wiele marek. Wszystko zależy od tego jaka jest to firma i jakie rodzaje marek będą pod daną firmą się znajdowały.

 

Czym jest zatem marka?

 

Marka jest wartością niematerialną i nienamacalną.

 

Marka nie jest tylko tym co możesz zobaczyć, czy dotknąć, marka przede wszystkim tym co odbiorca może poczuć do niej za pomocą wizualnego i komunikacyjnego przekazu.

 

Można by rzec, że marka głównie żyje w umysłach odbiorców.

 

Mamy wiele marek i mnóstwo usług i produktów na rynku.

Zadaniem marki jest wyróżnić usługi i produkty od innych marek, zidentyfikować cechy danej usługi czy produktu, a także ułatwić konsumentom decyzje zakupowe.

 

Błędny obraz marki

Istnieje błędne myślenie dotyczące marki wśród przedsiębiorców czy osób prywatnych, a nawet wśród specjalistów, że marka to wyłącznie nazwa, logo, wizytówki, baner, elementy reklamowe i tak dalej. Marka to jednak coś więcej…

 

Ma ona silne powiązanie psychologiczne z umysłem odbiorcy.

 

Kiedyś marki głównie stawiały na brandowanie swoich usług i produktów, nie opierając swoich działań na szerszej komunikacji czy większych wartościach. Opierały one swoje działania na twardej sprzedaży.

 

Mając buty znanej marki to było coś, była to dla nas duża wartość.
Ale czy na pewno? Oczywiście, że nie!

 

W tej samej cenie mogłeś kupić buty znacznie lepszej jakości – innej, mniej znanej marki.
Dlaczego wybrałeś właśnie tę?

 

Choćby dlatego, że marka zyskała już rozpoznawalność rynkową, miała dobrą opinię, a sama komunikacja tej marki wpłynęła na Twój umysł. Ta marka zakotwiczyła się w Twojej podświadomości, zapamiętałeś ją i przyjąłeś dla niej własne wartości, które pozwoliły dokonać Ci tego właśnie wyboru.

 

Małe marki vs duże

Dziś duże i znane marki nie koniecznie robią na nas wrażenie, ponieważ mamy inne priorytety. Potrzebujemy dziś poczucia bezpieczeństwa, emocji, które grają z nami oraz wyższych wartości jakie niosą za sobą marki. Dlatego wybieramy właśnie te, które oferują nam takie doznania – utożsamiając się z nimi.

 

Często słyszę „Ja nie mam możliwości, aby przebić się na rynku ze swoją marką, bo jest kilka dużych marek, które są już mocno zakorzenione na rynku i bardzo znane. Nie mam szans być na równi z tymi gigantami.” Wtedy odpowiadam „Oczywiście, że nie masz szans walczyć z takimi markami i nigdy na równi z nimi nie będziesz. Mało tego – nawet nie jest to Twoim zadaniem! Twoim zadaniem jest budować markę, zgodną z Tobą, bez oglądania się na innych. TO TWOJA MARKA – NIE ICH i ma być budowana na Twoich zasadach, z Twoimi wartościami.”

 

Myślisz, że Twoja konkurencyjna marka, która jest już wiele lat na rynku i jest znana ma zawsze u konsumentów pierwszeństwo wyboru – to jesteś w błędzie!

 

Zmiana wartości w odbiorcach

Dziś odbiorcy kierują się czymś zupełnie innym, wybierają częściej mniejsze marki, bo widzą w nich coś dużego. Twoim zadaniem jest stworzyć właśnie małą markę, ale od początku na solidnych fundamentach, przy tym dbając o Klienta, trzymając się norm jakościowych, wizualnych i komunikacyjnych. Nie zapominając o spójności autentyczności.

 

Kiedyś marka głównie dla sprzedaży, dziś marka głównie dla ludzi, którzy kupią.

– Jest to jedna z moich złotych zasad budowania skutecznej marki.

 

Podstawy budowania marki

Oczywiście identyfikacja wizualna, znakowanie firmowe, jest podstawą budowania marki i dążenia do jej rozpoznawalności, bo dzięki swojej kreacji, marka ma szansę się przykuć wzrok odbiorcy, wyróżnić na rynku, a aspekty wizualne są pierwszą rzeczą na które odbiorca zwraca uwagę.

 

Ale nie jedyną, co należy pamiętać! To tylko pierwsze zetknięcie odbiorcy z marką. Po takim zetknięciu następuje pierwsza decyzja odbiorcy, czy marka go zainteresowała, czy jej wartości pokrywają się z jego wartościami, czy styl komunikacji marki jest odpowiednim stylem itp., czy jednak po pierwszym zetknięciu, nie czuje nic do marki i przechodzi obojętnie, czekając na inną markę, do której to coś poczuje i będzie chciał z nią zostać.

 

Marka jak dom

Chcę przekazać Ci, że sam wygląd marki nie zamyka jej definicji. Mając system identyfikacji wizualnej nie możesz powiedzieć, że masz już markę. Właśnie od teraz zaczynasz ją dopiero budować.

 

Markę się buduje jak dom. Fundamentem jest strategia i system identyfikacji wizualnej, a każdą kolejną cegłą jest odpowiednie działanie. Działanie niosące za sobą konkretne odczucia, wartości i emocje.

 

 

 

___

Chcesz skorzystać z konsultacji ze mną? Zapraszam.

Tutaj sprawdzisz dostępne terminy

A jeśli chcesz budować skuteczną markę i robić to z głową, pomoże Ci w tym również mój e-book, który znajdziesz TUTAJ.

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

NEWSLETTER
Zapisz się na mój newsletter i odbierz kreatywny, biznesowy planner uniwersalny na każdy miesiąc 2021!
ZAPISZ SIĘ
*Zapisując się wyrażasz zgodę na otrzymywanie ode mnie informacji o nowościach, promocjach, usługach, produktach, wydarzeniach.
Zgodę możesz w każdej chwili wycofać.
Szczegóły przetwarzania Twoich danych osobowych, znajdziesz w 
Polityce Prywatności.
NEWSLETTER
Zapisz się na mój newsletter i odbierz duży planner planszowy na cały rok 2021!
ZAPISZ SIĘ
*Zapisując się wyrażasz zgodę na otrzymywanie ode mnie informacji o nowościach, promocjach, usługach, produktach, wydarzeniach.
Zgodę możesz w każdej chwili wycofać.
Szczegóły przetwarzania Twoich danych osobowych, znajdziesz w 
Polityce Prywatności.
NEWSLETTER
Zapisz się i pobierz bezpłatne materiały, dzięki którym poprawisz swoją markę w 25 dni!
POBIERAM
*Zapisując się wyrażasz zgodę na otrzymywanie ode mnie informacji o nowościach, promocjach, usługach, produktach, wydarzeniach.
Zgodę możesz w każdej chwili wycofać.
Szczegóły przetwarzania Twoich danych osobowych, znajdziesz w 
Polityce Prywatności.