LOGO – co to jest i z czego się składa?
Logo jest to stylizowany znak graficzny, którego zadaniem jest przedstawić odbiorcy naszą markę / firmę
oraz wyróżnić ją wśród konkurencji.
Logo to podstawowy element systemu identyfikacji wizualnej.
Jest to tzw. Twarz naszej marki, która przyciąga uwagę potencjalnego Klienta,
budzi jego zaufanie i buduje odpowiedni wizerunek.
Z czego składa się logo?
Logo składa się z sygnetu, logotypu i sloganu.
Co oznaczają poszczególne elementy?
Sygnet – charakterystyczny dla marki element graficzny;
Logotyp – indywidualizowana nazwa marki;
Slogan – hasło firmowe / krótki podpis;
Czy wszystkie te elementy muszą być zawarte w logo?
Nie. Logo może składać się z wielu kombinacji.
Przykłady takich kombinacji:
- Sygnet
- Logotyp
- Sygnet + logotyp
- Sygnet + logotyp + slogan
- Logotyp + slogan
- Sygnet + slogan (rzadkie zastosowanie)
Przykład logo, w którego skład wchodzą wszystkie elementy:


Czym się różni logo od logotypu?
Przede wszystkim tym, że logo to określenie zbioru elementów wchodzących w jego skład.
Natomiast logotyp to część logo.
Analogicznie: każdy logotyp może być logo, ale nie każde logo może być logotypem.
Często mylone nazewnictwo…
Bardzo często logo jest mylone z logotypem i nazwy te są stosowane zamiennie.
Najczęściej takie pomyłki mają miejsce w rozmowie z Klientem, ale zdarzają się również w rozmowie z grafikami, czy w kontaktach z agencjami reklamowymi…
Byłoby to nic złego, ponieważ „logo” przyjęło się potocznie jako ogólna nazwa
dla zastosowania w poszczególnych lub wszystkich elementach znaku.
Natomiast „logotyp” jest bardzo mylące, ponieważ termin ten odnosi się wyłącznie do elementu typograficznego, czyli najczęściej nazwy marki / firmy stosowanej w projekcie.
Błędny odczyt KLIENT – PROJEKTANT
W komunikacji PROJEKTANT GRAFICZNY – KLIENT, KLIENT – PROJEKTANT GRAFICZNY, ważne jest nazywanie rzeczy po imieniu. Najczęściej projektant sprowadzi Klienta na odpowiednią ścieżkę i uświadomi mu te różnice. Gdyby jednak tak się nie stało, warto, aby Klient jednak miał taką wiedzę i świadomość.
ZAPAMIĘTAJ!
LOGO = SYGNET, LOGOTYP, SLOGAN
LOGOTYP ≠ LOGO
Potrzebujesz wyjątkowego logo dla swojej marki? Skontaktuj się ze mną! 🙂