MARKA – czym jest i jakie pełni funkcje?
Czym jest marka?
Marka to jednostka, na którą składa się wiele czynników m.in. są to emocje, uczucia, charakter, elementy wizualne i komunikacja.
Co składa się na markę?
Na markę składają się elementy werbalne, niewerbalne i komunikacyjne tj.:
nazwa marki, slogan, treści, charakter, aspekty psychologiczne, emocjonalne, techniczne, znak, logo, typografia, kształty, kolorystyka, sposób stosowania poszczególnych elementów wizualnych, reklama, zachowanie wobec konsumenta, obsługa Klienta, polityka wewnętrzna itp.
Te elementy składają markę w jedną spójną całość, która jest niezbędna do odpowiedniej kreacji i zdobycia pożądanej pozycji rynkowej.
Jakie marka pełni funkcje?
Marka pełni funkcje obietnicy, którą składamy naszym odbiorcom, za pomocą identyfikacji, gwarancji i promocji.
Odbiorca stykając się z marką musi otrzymać obietnicę od marki, że zostanie potraktowany uczciwie i otrzyma usługę czy produkt faktycznej jakości, które sprostają jego oczekiwaniom.
Na czym należy się skupić, tworząc markę?
Tworząc markę, w pierwszej kolejności powinniśmy skupić się na naszych odbiorcach, klientach – konkretnych jednostkach, ich bolączkach, potrzebach i emocjach.
Bez takiego skupienia nie jesteśmy w stanie stworzyć marki, która będzie skuteczna.
Jakie rozróżniamy marki?
Rozróżniamy marki osobiste, usług/produktów oraz kombinowane.
Każda marka jest inną marką i wymaga innego przygotowania pod rynek oraz innego rodzaju promocji i reklamy.
Należy również pamiętać, że marka zaczyna się w głowie i sercu naszego odbiorcy, dopiero później przybiera na sile i zyskuje na rozpoznawalności rynkowej.
I na zakończenie cytat z mojej e-książki pt. ”10 przykazań skutecznej marki”:
„Marka nie istnieje, dopóki nie powstanie w głowie odbiorcy”.
Mojego najnowszego e-booka znajdziesz tutaj >> TUTAJ<<
Potrzebujesz konsultacji dot. Twojej marki? Zobacz wolne terminy 🙂