Czym jest wizerunek marki?
Wizerunek marki jest obrazem tworzącym się w świadomości odbiorców, który odzwierciedla wszelkie wartości i informacje, jakie marka chce przekazać.
Jest to również samo nastawienie odbiorcy co do niej, jego aktualne wyobrażenia na jej temat, a także oczekiwania i głębsze odczucia. To cały system spójnych procesów wewnętrznych i zewnętrznych, na który wchodzi identyfikacja, komunikacja, reklama — oparta na misji, wizji, kulturze.
W bardzo dużym skrócie są to wszystkie działania, które pomagają marce zaistnieć w świadomości odbiorców oraz wpłynąć na ich odbiór.
Jak powstaje wizerunek marki?
Powstaje on wyłącznie wtedy, kiedy osobowość i tożsamość marki się łączy we wszystkich miejscach.
- Osobowość — to są ukryte cechy marki, niematerialne, które dostrzegają odbiorcy nieświadomie, kierując się swoimi odczuciami.
- Tożsamość — to są jawne cechy usług i produktów, wyrażane za pomocą znaków, elementów graficznych i odpowiednich komunikatów, które odbiorcy dostrzegają wzrokowo.
Co składa się na wizerunek marki?
Na wizerunek marki składają się skojarzenia, które wzbudzają elementy wizualne i niewizualne tj. logo, nazwa, slogan, wizytówki, ulotki, opakowania, symbole, wzory, stopka e-mail, strona internetowa, szata graficzna profilu w social mediach i wiele innych. Ilość tych elementów będzie zależała głównie od rodzaju marki oraz jej strategii.
Kiedy odbiorca widzi elementy graficzne składające się na identyfikację marki czy też odczuwa jej charakter — jego umysł tworzy sobie dane wyobrażenie na jej temat. Zadaniem każdego właściciela marki jest, aby to wyobrażenie było jak najlepsze.
Wizerunek marki jest największą wartością dla niej samej, jak i dla jej odbiorców.